مدت طولانی از عصر دیجیتال در تاریخ طولانی بشر نمیگذرد. اما همین مدت زمان کوتاه زندگی ما را متحول کرده است. موقعیتهای شغلی جدید، راههای تبلیغاتی نوین و … از مزیت های این عصر از زندگی بشر میباشد. اما در این مقاله ما به مبحث دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال میپردازیم. این تنها جزء کوچکی از راههای نوین تبلیغات و کسب درآمد است.
با یادگیری دیجیتال مارکتینگ و کار کردن به عنوان یک بازاریاب برای شرکت های مختلف میتوان به درآمد خوبی دست پیدا کرد. علاوه براین شرکتها و کارخانههای بسیاری به بازاریاب دیجیتال نیازمند هستند. با توجه به نوپا بودن این عرصه در زندگی و پیشرفت سریع آن میتوان اطمینان داد که آینده ای درخشان برای آن وجود خواهد داشت. این مسئله توسط کارشناسان بسیاری مورد تاکید شده است.
دورههای زیادی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، اما همیشه باید منبع این آموزشها بررسی و مورد تایید قرار گیرد. دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ فرادرس با توجه به بررسیهای انجام شده توسط ما جزء بهترینها هستند. اما بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
طبق گفته بزرگان این عرصه دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی هر محصول یا خدمتی گفته میشود که با دستگاهی دیجیتالی انجام شود. این تعریف کوتاه کاملا مشخص میکند که یک دیجیتال مارکتر باید چه کاری انجام دهد. ابتدا و زمانی که رادیو پا به میدان گذاشت و در زندگی مردم نهادینه شد، تبلیغات غیر فیزیکی یا همان دیجیتال مارکتینگ نیز متولد شد. شاید در آن زمان و حتی تا همین چند سال پیش این حوزه زیاد گسترده نبوده است. اما به مرور با روی کار آمدن تبلیغات تلویزیونی، اینترنت و فضای مجازی این کار بسیار گستردهتر شد.
امروزه یک دیجیتال مارکتر موفق باید با انواع روشهای بازاریابی دیجیتال مسلط و یا آشنا باشد. البته این آشنایی به مرور باید به روز نگه داشته شود چرا که همه روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و گستردگی مباحث دیجیتال مارکتینگ هستیم.
انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال روشهای متفاوتی دارد، این روشها بسیار گسترده هستند. هر اقدامی که در فضای دیجیتال انجام میدهیم تا سایر مردم را با خدمتی که ارائه میدهیم آشنا کنیم بازاریابی دیجیتال است. بنابراین با توجه به گستردگی تجهیزات دیجیتال میتوان متوجه شد که روشهای بسیاری برای انجام کار وجود دارد. البته هر روشی مزیت خاص خودش را دارد و کاربران خاص خود را جذب میکند. قشر جوان را فرض کنید این کاربران بیشتر از فضای مجازی و وبگردی استفاده میکنند بنابراین برای هدف قرار دادن این کاربران نباید به تلویزیون و … اکتفا کرد. مسلم است که باید فضای مجازی و دنیای وب را نیز برای این کاربران در نظر گرفت.
حضور در دنیای وب
منابع مختلف بهینهسازی موتورهای جستجو را عنوان کردند. به این مورد سئو گفته میشود، اما تا وقتی یک سایت برای خود نداشته باشید شما نمیتوانید چیزی را سئو کنید پس این مورد نیز باید در نظر بگیرید که بعد از تاسیس سایت خود باید شروع به بهینه سازی آنها برای موتورهای جستجو کنید. تنها در موتور جستجوی گوگل روزانه میلیاردها جستجو انجام میشود که حضور در نتایج این جستجوها میتواند بسیار به پیشرفت کار شما کمک کند. اما برای حضور در دنیای وب باید از کجا شروع کرد؟
تاسیس یک وبسایت
اولین کار طراحی وبسایت خودتان است کاملا مشخص است که موتور های جستجو فعالیت سایت ها را بررسی و محتوای آنها را در نتایج خود نشان می دهند. البته نیاز نیست حتما خودتان طراح سایت باشید شما میتوانید از یک طراح بخواهید تا وبسایتی حرفه ای برای شما طراحی کند.( وبسایت پاپ لوکس در در کار طراحی سایت نیز فعالیت می کند.)
بهینه سازی برای موتور های جستجو
تاسیس یک سایت تنها اول کار شما برای حضور در دنیای وب است. شما باید بعد از این کار برای بهبود جایگاه سایت خود در موتور های جستجو تلاش کنید به این کار سئو گفته میشود. سایت های زیادی برای آموزش سئو وجود دارند. یک متخصص سئو برای بهبود سئو سایت شما ابتدا سایت شما را بررسی می کند. و موارد مورد نیاز برای اصلاح را به شما ارائه می دهد. بعد از این کار باید لینک سازی خارجی انجام دهد. به روش های مختلفی لینک سازی خارجی انجام میشود، که البته رپورتاژ آگهی یکی از بهترین راهها برای این کار است. عموما مراجع مختلفی برای ارائه رپورتاژ آگهی وجود دارد که یکی از معتبرترین آنها وبسایت نشریلا میباشد. با استفاده از خدمات نشریلا شما میتوانید با خیالی آسوده هدف گذاری کرده، مشاوره بگیرید، سفارش دهید و به نتیجه برسید.
تبلیغات اینترنتی
تبلیغات در اینترنت میتواند دنیای وب و یا شبکه های اجتماعی را شامل شود. علاوه بر این ارسال نوتیفیکیش، ایمیل های تبلیغاتی و … را نیز دربر میگیرد. این گونه تبلیغات در دنیای امروز بسیار گسترده هستند. وقتی با موبایل بازی یا وبگردی میکنیم و یا حتی وقتی به گردش در شبکههای اجتماعی میپردازیم با این تبلیغات رو به رو میشویم. همه اینها نمونه این از دیجیتال مارکتینگ هستند.
تبلیغات اینترنتی شامل موارد زیر میشوند
- تبلیغات کلیکی یا نمایشی (می تواند به صورت بنر، همسان، نوتیفیکیش و … باشد.) برای استفاده از این گونه تبلیغات شما میتوانید از خدمات وبسایت کاپریلا که مدتهاست در این زمینه فعالیت میکند استفاده نمایید.
- ساخت و انتشار ویدیو و تیزر در سایت های اشتراک ویدیو
- تبلیغات در شبکههای اجتماعی
- انتشار رپورتاژ آگهی
- ارسال ایمیل گروهی
- تبلیغات متنی
- و …
مزایای دیجیتال مارکتینگ
فرض کنید به مسافرت رفتهاید تا کمی استراحت کنید و یا خوش بگذرانید. اگر کار شما بر پایه فعالیت فیزیکی و به صورت سنتی باشد با عدم حضور شما آیا فعالیت ها ادامه پیدا می کند؟ شما و کارمندانتان چقدر میتوانید فعال باشید؟ آیا شب نیز کار میکنید؟ بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکند تا حتی وقتی خودتان فعال نیستید کسب و کارتان به فعالیت ادامه دهد.
سایت شما همیشه آنلاین است و کار خرید محصولات به صورت خودکار توسط کاربران انجام میگیرد. بعد از پایان سفر و یا صبح روز بعد از خواب میتوانید به سفارشات رسیدگی کنید.
نتیجه گیری
روشهای بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده هستند. برخی از این روشها را در این مقاله مرور کردیم. اما موارد بسیاری نیز از قلم افتاده است. توجه داشته باشید هر کدام از موارد فوق نیز باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته شود. اگر بخواهیم وارد این کار شویم باید دیجیتال مارکتینگ را به صورت اصولی و مفصل از طریق آموزشهای مفهومی و دقیق فرا گرفت. یکی از بهترین منابع یادگیری وبسایت فرادرس است. این سایت با دسته بندیهای گسترده سالهاست در زمینه آموزش آنلاین فعالیت میکند. آموزش های این سایت توسط بزرگان هر حوزه تدریس میشوند بنابراین پاپ لوکس نیز استفاده از این آموزشها را توصیه میکند.